شتاب شیمی

اسید استئاریک چیست؟

اسید استئاریک چیست؟

اسید استئاریک (Stearic Acid) با نام رسمی اسید اکتا دکانوئیک (octadecanoic) و فرمول شیمیایی C18H36O2 یک اسید چرب آلی است که در چربی ها و روغن های گیاهی یافت می شود و به طور هماهنگ با سایر اسیدهای چرب برای حمایت از پوست کار می کند و تنوع بافت را ارائه می دهد.

اسید استئاریک همچنین می تواند در تولید شمع ها، لوازم آرایشی، صابون های اصلاح، روان کننده ها و مواد دارویی استفاده شود. هنگامی که این ماده به صابون اضافه می شود، قالبی تولید می کند که سفت تر است و کف پایدارتری دارد.

 

کاربردهای اسید استئاریک کدامند؟

اسید استئاریک در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی به شرح ذیل دارد:

غذا و نوشیدنی: به عنوان سفت کننده در آب نبات ها و همچنین به عنوان آزاد کننده قالب برای آب نبات های سخت/ فشرده استفاده می شود.

روان کننده ها و گریس ها:  روان کننده آزاد کننده قالب برای سینترینگ، فشار دادن پودرهای سرامیکی و فوم لاتکس. غلیظ کننده در گریس.

نفت و گاز: اصلاح کننده ویسکوزیته برای استخراج نفت.

مراقبت شخصی:  به عنوان یک امولسیفایر/تثبیت کننده امولسیون، ضخیم کننده و سورفکتانت در کرم ها، لوسیون ها، شوینده ها، صابون ها، کرم اصلاح، شستشوی بدن و محصولات مراقبت از مو. به عنوان سفت کننده در شمع، صابون، مداد رنگی و پاستل عمل می کند.

داروسازی و مواد غذایی: عامل امولسیون کننده، عامل حل کننده، روان کننده قرص و کپسول و عامل رهاسازی قالب.

پلاستیک: روان کننده داخلی و خارجی و کاهش دهنده ویسکوزیته در پردازش PVC

صابون ها و مواد شوینده: به عنوان یک سورفکتانت آنیونی، غیر یونی و کاتیونی عمل می کند، پایه ای برای صابون ها و مواد شوینده مایع و خشک است.

مواد شیمیایی تجدیدپذیر: چون از روغن پالم ساخته شده اسید استئاریک یک انتخاب تجدیدپذیر به شمار می رود.

لاستیک: فعال کننده، شتاب دهنده، روان کننده داخلی، عامل آزادسازی قالب و روان کننده سطحی در پردازش لاستیک.

سورفکتانت ها و استرها: همانطور که در بسیاری از کاربردهای آن ذکر شده است اسید استئاریک به عنوان یک سورفکتانت عمل می کند.

منسوجات: برای تقویت نخ استفاده می شود. اسید استئاریک همراه با روغن کرچک برای ساختن نرم کننده های مورد استفاده در اندازه نساجی استفاده می شود.

موم ها: بایندر و غلیظ کننده در ترکیبات پولیش دهنده.

 

تولید کنندگان اسید استئاریک در چه کشورهایی هستند؟

در سال 2020 بزرگترین صادر کنندگان اسید استئاریک در جهان، اندونزی با 3.08 میلیارد دلار، مالزی، با 1.81 میلیارد دلار، ایرلند با 878 میلیون دلار، آلمان با 574 میلیون و ایالات متحده آمریکا با 411میلیون دلار بوده اند.

تولید کنندگان مطرح اسید استئاریک چه شرکت هایی هستند؟

شناخته شده ترین شرکت های تولید کننده اسید استئاریک برای صنعت گران ایرانی، برندهای دواکدا (  Dua Kuda) اندونزی، مینکو ( Minko ) مالزی، KLK OLEO مالزی و تیمور (Timur ) مالزی هستند.

 

گریدهای اسید استئاریک کدامند؟

گرید های اسید استئاریک معمولا براساس روش پرس کردن و نحوه جدا سازی اسیدهای چرب اشباع نشده مایع از اسیدهای چرب اشباع جامد از یکدیگر متمایز می گردند. گرید آرایشی این ماده معمولاً سه بار و گرید رابر دو مرتبه فشرده یا پرس می شود و با این کار غلظت های مختلفی ایجاد می شود. در عین حال برخی از تولید کنندگان گرید پلاستیک اسید استئاریک را نیز با استفاده از اسید استئاریک سه بار پرس شده تولید و عرضه می نمایند.

پر استفاده ترین گریدهای اسید استئاریک در ایران بسته به صنعت مورد استفاده Dua Kuda Stearic acid 1820, 1832,1842,1860,1865،  Timur C18-40 MY ، C18-45 و klk-oleo (palmera) 1801, 1802,1810 هستند.

 

اسید استئاریک از کجا بخریم؟

شرکت تولیدی صنعتی شتاب شیمی با سی  سال سابقه در تولید انواع استابلایز و روان کننده، یکی از اولین تولید کنندگان استئارات فلزی در ایران بوده  و به پشتوانه شناخت و تجارب خود در تولید محصولات مختلف با استفاده از این ماده، نسبت به ارائه بهترین گریدهای آن به فعالان عرصه صنعت کشور اقدام نموده و از جمله تامین کنندگان اسید استئاریک در ایران به شمار می آید.

شما می توانید جهت خرید عمده اسید استئاریک با تماس با کارشناسان فروش این شرکت نسبت به مشاوره فنی و استعلام قیمت اسید استئاریک اقدام فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید